Snooker

snooker-asztal
Snooker asztal

A snookert két játékos vagy csapat játssza. A kezdés sorrendjét általában megegyezéssel döntik el.

A golyók felrakási sorrendje a fenti ábrán látható. A golyók száma: 15 piros golyó, a következőkből egy-egy: sárga, zöld, barna, kék, rózsaszín és fekete.

Snooker kezdése

A fehér golyóval kell kezdeni, amit a kijelölt D alakú mezőbe kell tenni, bárhová. Kezdőlökésként a háromszög alakban feltett piros golyókat kell megcélozni és próbálni legalább egyet lyukba lökni.

Ha nem sikerül a kezdőlökéssel egyetlen pirosat sem belökni, akkor az ellenfél következik ebből a helyzetből. De ha már a kezdőlökésből sikerül legalább egy piros golyót lyukba küldeni, akkor a kezdőjátékos következik ismét. A következő lökésnél bármely színes ( nem piros! ) golyó közül kell megpróbálni belökni egyet. Ha ez is sikerül, akkor ismét egy piros következik és így következnek egymás után.

Ha elvétet lövés után a másik játékos következik, akkor neki először egy piros golyót kell lyukba lőnie.

A színes golyók lyukba kerülésük után ( amíg még van piros golyó az asztalon ) visszakerülnek az asztalra, a fenti ábrán látható helyre.

Ha az összes piros golyó elrakásra került, akkor a színeseket kell belökni, meghatározott sorrendben. A sorrend a következő: sárga, zöld, barna, kék, rózsaszín, fekete. A színeseket elrakásuk után már nem kell visszarakni az asztalra.

A játékot az a játékos nyeri, akinek több pontot sikerül összegyűjtenie. Minden eltett golyónak van pontértéke, ezt számolni kell folyamatosan. De az elrontott lökések pontértéke is az ellenfél pontjait gyarapítja.

A játék a fekete golyó ( a sorrendből adódóan ! )a lyukba kerüléséig tart. Ha a fekete golyó lökését a lökő játékos elhibázza , akkor véget ér a játék és az ellenfél nyer. ( Abban az esetben, ha döntetlen állás alakulna ki, akkor a fekete golyót a számára kijelölt helyre kell visszatenni és pénzfeldobással eldönteni a lövés sorrendjét, ami ténylegesen eldönti a játék nyertesét ).

A sorrendben első játékos a kezdő D mezőből lőhet a fehér golyóval. Ha ez a lövés sem juttatja be a fekete golyót valamelyik lyukba, akkor valóban véget ér a játék.

A színes golyók asztalra visszahelyezése a snookerben

Ha sikerült lyukba lökni egy színes golyót, akkor azt az ábrán látható helyére kell visszatenni. Ha egy másik golyó foglalja el ezt a helyet, akkor egy másik kijelölt helyre kell tenni, de egy nagyobb értékű golyó helyére kell illeszteni , ha van ilyen hely. Ha minden ponthelyen áll golyó, akkor az eredeti helye közelébe kell helyezni.

A snooker golyók pontértékei

snooker-golyók-pontértékei
Snooker golyók pontértékei

Amikor sikerül lyukba löknünk egy golyót, annak a pontértéke hozzáadódik a pontjainkhoz. Színes golyóból egy lökéssel csak egyet juttathatunk be, de pirosból akár többet is.

Elkövetett hibák a snookerben

Hiba esetén, a másik játékos következik, a fehér golyóval, ahol az éppen áll.
Több hiba elkövetése esetén, a legmagasabb pontértékű számít csak az ellenfél pontjaihoz.
Fehér golyó lyukba kerülésekor vagy asztalról történt leesésekor, az ellenfél következik, a fehér golyót a kezdő D alakzatból indítva.
A piros golyókat, leesés vagy szabálytalan lökés esetén, nem kell visszatenni az asztalra.

Minden vétett hiba minimálisan 4 pontot ér.

Hibáknak számítanak az alábbiak:

  • A megcélzott golyót nem koccintja a fehér. Ha a fehér golyó lyukba kerül vagy ha esetleg elhagyja az asztalt
  • A következő játékos a kézből jövés esetén, vagy a kezdőlökéskor szabálytalanul lök
  • Ha a játékos nem a megcélzott golyót találja el elsőként
  • Ha egyszerre két golyóval ütközik a fehér golyó először. (Nem számít hibának, ha két piros golyót találunk el egyszerre, vagy egy célgolyót és egy szabad választású golyót.)
  • A golyó elhagyja az asztalt
  • A golyót nem szabályosan lőjük meg, hanem úgynevezett tolással
  • Ha olyan golyó esik lyukba, amit nem lehetett volna szabályosan meglökni

Rendszeresen rendeznek snooker versenyeket, legfőképp Nagy-Britanniában. Ezeket a snooker eredményeket nyomon követhetjük, akár fogadhatunk is rájuk.